Projekt Chiron je originálnou larpovkou prenesenou do civilného života

Predstavte si celoročnú larpovú hru v centre veľkomesta. Stratený v masách ľudí, plniaci virtuálne pokyny prichádzajúce z telefónu, nevediac, kto z okolia je zapojený tiež. Nie, neopisujem nereálnu futuristickú hru z filmov o budúcnosti. Projekt Chiron sa odohráva v Prahe a je tak skutočný… V súčasnosti beží už niekoľkú sezónu.

Hráči sa do interaktívnej hry pre súčasnú sezónu mali možnosť registrovať do konca januára. Súčasné kolo sa začína hrať od 25.3.2019 a končí sa 5.5.2019. Účastnícky poplatok je 500 Kč. Záujemca sa môže registrovať za rôzne herné strany, ktoré ponúka výber.

Oslovili sme aj samotných organizátorov Projektu Chiron, ktorí nám priblížili dianie v hre. „V súčasnej chvíli, čiže v jari 2019, pripravujeme hru pre maximálne 20 hráčov. V jeseni 2018 sme operovali s 30 hráčmi. Dôvod zníženia kapacity je ten, že v tomto období sa na jarnú hru pripravujeme s trochu menším organizačným tímom a zároveň skúšame nové herné prvky či mechaniky. Napríklad ide o vlastný bankový systém alebo pridané minihry.

Organizačný tím sa skladá zo siedmych ľudí a dlhodobých herných charakterov (CPčka, ľudia, s ktorými sa hráči integrujú a sú súčasťou sveta Chiron) je asi 15. K tomu sa rátajú ešte mnohí ďalší ľudia, ktorí pre nás radi zahrajú nejaké jednorázové role. Dá sa povedať, že v hre je celkovo zapojených približne 70 ľudí.

Hra je postavená ako dlhodobá. Hrá sa celý mesiac a aj z tohto dôvodu potrebujeme veľa ľudí okolo, ktorí budú hráčom schopní sprostredkovať pocit „sveta“. Je to také strieľanie s príbehom aj s dopadmi činnosti hráčov na svet, v ktorom sa pohybujú a žijú.

Po sprostredkovaní pocitu reálnosti sa v rámci Chironu nekonajú iba bežné úkony ale aj spoločenské akcie. Tam sa za určitej zámienky obvykle stretnú všetky postavy sveta Chironu a okrem sociálneho života si tu dohadujú aj biznis. Poprípade im nejaký biznis môže spadnúť do lona.

Ďalším veľkým prvkom sú Výjazdové misie, ktoré sú koncipované pre všetkých hráčov, na celý deň a obvykle niekde v zaujímavej lokalite. Príkladom môže byť oblasť severných Čiech, Ústecký a Liberecký kraj. Nebránime sa ani výjazdom aj ďalej od Prahy.“

Hra funguje jednoducho. Úlohou hráčov je plniť rôzne špecifické úlohy počas určitého času za plnej premávky civilného sektora. Za absolvované úlohy hráč získava peniaze. Tie potom nemí buď za ware, čo sú herné vylepšenia alebo rôzne medikamenty či za informácie. Tie hráčom následne pomáhajú získať vplyv u rôznych korporácií. Herný svet sa vždy posúva, bez ohľadu na to, či sa doň hráč zapojí alebo nie. Hráči tak majú možnosť slobodne sa rozhodovať či svojim konaním svet ovplyvnia alebo nie. Organizátori spomínajú, že niekedy sa hráči zvyknú dosť diviť, keď zisťujú, že sa ich vlastné akcie niekedy obracajú proti nim. A potom z toho hľadajú cestu von tak, aby nestratili reputáciu a zamedzili škandálom.

Hráči si svoje úlohy dražia. Pri misiách majú uvedené aj záväzné časové okno, kedy sa bude úloha diať. Napríklad lietadlom má priletieť vedec a je nutné dopraviť ho do korporátnej enklávy.

„Hráči sa hrajú na kontraktorov – airsoftovým žargónom, PMC štýl je tomu asi najbližšie. Aj vzhľadom, náplňou a povahou plnených misií. Hráč má na našej „asociálnej sieti“ prístup k burze misií, kde je aj krátky popis toho, o čom aká úloha je. Ak sa hráčovi misia páči, vydraží si ju (alebo kúpi), dostane detailnejšie zadanie, poskladá si tím, začne si zisťovať ďalšie informácie a nakoniec ide na samotnú misiu. V našom prípade tvrdíme, že ide na run (pretože je kontraktor = runner).

V rámci zadania tak prebiehajú typovo rôzne misie. Napríklad úloha, ktorá sa dá pomenovať „únos“ (v civilnom prostredí mesta), okrádanie celebrity (ako náročné je niekomu ukradnúť platobnú kartu), prepadanie konvoja alebo ochrana konvoja (chrániť osobu / materiál konvoja), nabúravanie sa do bankových systémov (za použitia vlastnej hacking aplikácie pre Android), priemyslová špionáž (získavanie kompromitujúcich informácií a fotografií), ochrana VIP osôb v praxi (od prevozu až po bežnú činnosť v civilnom prostredí) alebo zadržanie cieľových osôb a mnohé ďalšie. Hra často prebieha v rôznorodých prostrediach (od civilného až po úplne bojové/airsoftové).“ Vysvetľujú nám misie samotní organizátori Projektu Chiron. „Chceme ešte poznamenať, že hra si zakladá na princípe neoznačených hráčov, takže reálne nie sú rozpoznateľní od ostatných ľudí. Tiež má hra veľmi uvoľnené pravidlá, skutočne sa riadime heslom, že čo nie je zakázané, je povolené (v medziach zdravého rozumu). Prostriedkom hráčov sa medze nekladú.“

Cieľom samotných úloh je do istej miery aj psychické či fyzické obohatenie hráčov v reálnom živote. Nevynechávajúc ani vzťahovú oblasť života. Organizátori priznávajú, že zatiaľ počas každého ročníka hry im medzi hráčmi vznikol nový pár. S istou nadsázkou vravia, že prevádzkujú airsoftovú zoznamku. No okrem toho hra obohacuje aj o „skúsenosť, ktorá vyžaduje určitú formu utajenia. Okrem toho si hráči môžu vyskúšať, ako náročné je niekoho skutočne sledovať alebo poznať, že niekto sleduje práve ich.“

Ako prišiel vôbec nápad so spustením originálneho projektu?

„Páči sa nám airsoft, svet blízkej budúcnosti a niektorým z nás sa naviac páči aj Shadowrun, z ktorého dosť bezostyšne nasávame inšpiráciu. Chceli sme skúsiť robiť primárne mestskú role play hru v kombinácii s airsoftom zasa trochu inak. Vznikla z toho hra s náplňou 70% akcia, 30% ostatné udalosti (vyjednávanie alebo už spomínané spoločenské akcie).“

Hra okrem iného prevádzkuje aj vlastné systémy. Ide napríklad už o spomínanú aplikáciu na Hackovanie alebo komunikačnú platformu Dirty job, kde môžu kontraktori medzi sebou navzájom komunikovať. V rámci nej funguje aj Burza Chevron, kde je možné kupčiť s prácou, tovarom a informáciami. HKB je v Projekte Chiron elektronickým platobným systémom, ktorý sa využíva pre všetky prevody financií v hre. V neposlednom rade funguje aj blog, ako oficiálne herné noviny hry. Čiže to, čo sa objaví na blogu „Erika“, je to, čo reálny svet vníma. Je to vlastne viditeľný výsledok dopadu nejakej hráčskej akcie (alebo jej absencie).

Určite mi dáte za pravdu, že za uvedeným projektom sa musí nachádzať skutočne mnoho námahy, práce a síl, ktoré za hrou stoja. Zaujímalo nás, s akými problémami organizátori spočiatku bojovali a možno aj bojujú.

Je to práca na dobrovoľnom projekte. Boli problémy so zháňaním ľudí, logistikou, hernými materiálmi či v komunikácii. To všetko sme zažili… Niektoré problémy budú trvať aj naďalej (napríklad: kde oslovíme ďalších ľudí, ktorých by to mohlo baviť je niečo, s čím sa budeme trápiť stále dookola). No situácie sú na to, aby sa riešili. Niekedy sa to síce nepodarí úplne elegantne, no zatiaľ sa všetko dalo vyriešiť funkčne. Sme tu a fungujeme už tri roky, súčasne začíname štvrtý herný.“

Ak vás Projekt Chiron zaujal a máte chuť dozvedieť sa viac informácií, nájdete ho na Facebookovej fanpage a na webe.

Organizátori tiež spravujú Youtube kanál hry, kde pribúdajú niektoré momenty.

Autor: Zuzana Michalíková

Foto: archív Chiron

P.S.  Ak sa vám tento článok páčil, kliknite na páči sa mi, aby ste na neho upozornili vašich priateľov na FB. 

Ďakujem