Reportáž: Red Problém rozšírený o elektronický dominátor, aplikáciu WhatsApp či presne určený dreccsode herných strán. Ako sa uplatnili novinky v praxi?

Začiatok júla na Slovensku už niekoľko rokov po sebe patrí airsoftovej akcii RED PROBLÉM, ktorú organizujú chalani z tímu A.S.F. z Martina. Chalani zo športového airsoftového klubu tento ročník pomenovali „Svet v ohrození“.

Celá akcia sa už stabilne realizuje v priestore bývalého tankodromu v Martine, časti Bystrička. Scenár je zameraný na MilSim. Je postavený na boji dvoch alebo viacerých armád v modernom stredoeurópskom konflikte. Herné armády GDP (Global defence pact) a RF (Ruská federácia) sa snažia ovládnuť herný priestor a splniť množstvo rôznorodých misií.  A keďže si akcia našla svojich stálych aj nových priaznivcov, aj tento rok sa jej zúčastnilo viac ako 250 hráčov z celého Slovenska.

Tento ročník sa začal malou prietržou mračien (silný vietor a dážď),  čo trochu poznačilo oneskorený začiatok oproti plánu, ale inak frčalo všetko načas a o zábavu bolo dobre postarané. Herné misie sa striedali so strážením bázy a prestávkami na oddych či občerstvením v bufetoch, ktoré sa nachádzali priamo na bázach.

Osobne som sa akcie zúčastnil bojov za stranu GDP. I napriek tomu, že priestor, v ktorom sa akcia realizuje, je veľmi rozsiahly, nebolo núdze o strety a boje. Na každej križovatke či u každého dominátora ste na niekoho narazili… A ak ste sa nestretli s protivníkom, tak ste museli rátať so žoldniermi z dediny, u ktorých ste nikdy nevedeli, za koho práve bojujú.

Priebeh hry

Každý účastník si našiel vždy to svoje. Herná dedina, ktorú vytvoril organizátor, bola obsadená množstvom hráčov LARPu a nápaditými úlohami pre nich.  Takže ak mal niekto chuť len na LARP, mohol sa do sýtosti zabaviť v dedine. I keď teraz musím spomenúť, že modrí, teda strana GDP, do dediny chodili len v prípade úloh alebo predpísaného Larpu. Červení, teda RF, tam boli v podstate stále. A chalani od nich si dediny užili do sýtosti.

Organizátor tohto roku zaviedol do hry niekoľko noviniek. Jednou z nich bol aj medi kit, ktorý, ak mal hráč pri sebe, mohol si v prípade zásahu privolať na pomoc svojich spolubojovníkov, ktorí mu daný medi kit  aplikovali a on mohol po ošetrení pokračovať v boji. V opačnom prípade si musel nasadiť vestu a presunúť sa na bázu, kde po stanovenom čase bol znova nasadený do boja, alebo na misiu. Samozrejme, že dané medi kity boli cenným artiklom a stále sa o nich LARPovalo a bojovalo. Bol to nedostatkový tovar.

Ďalšou z noviniek bol elektronický dominátor, ktorý ale nefungoval na všetkých dominátoroch a kvôli búrke sa sekol. Z tohto dôvodu sa stále a nepretržite dominátory zároveň zapisovali do zápisníkov.

Velitelia čiat a velenie využívali pre svoje velenie alebo odovzdávanie výsledkov misií appku WhatsApp, čo v niektorých prípadoch urýchlilo komunikáciu.

Je jasné, že otvorený priestor a hustý neprehľadný les poskytuje inú dynamiku alebo efektivitu pohybu a bojov. Ja osobne sa v nej cítim oveľa lepšie ako v uzavretých priestoroch nejakého ihriska CQB. Bavia ma pomalé a prepátravacie presuny, s plazením alebo tichým priblížením, streľba zo zálohy alebo maskovanie, ktoré je zúročené jedným presným zásahom. Jedna misia trvá dve až štyri hodiny, čo mi vyhovuje a jej cieľom je, okrem samotnej úlohy, aj presun a návrat bez toho, aby vás niekto odhalil alebo zlikvidoval. Ak sú misie rôznorodé a velenie má situáciu v rukách, teda, že vie, kde sa jednotky jeho hernej strany nachádzajú, vtedy je pôžitok si zahrať a plniť úlohy.

Chalani z A.S.F. tímu aj teraz ukázali, že sú skúsenými organizátormi a majú už čo to za sebou. Využívali pre spestrenie hry expanzné zbrane a množstvo pyrotechniky v podobe dymu. Mne osobne sa hralo veľmi dobre a akcie mali svoj spád a nápaditosť. Trochu mi vadilo niekoľko samovražedných útokov na bázu protivníka, ktoré mali malú šancu na úspech, ale zabavili sme sa pri tom. 

Posledná misia v nedeľu už tradične patrila hromadnému (rozumej veľkému) koncovému boju o nejaký bod alebo dominátor.  Aj tentoraz to bolo tak a veľké boje prebiehali dve hodiny, kedy sa obe armády snažili vybojovať dominátor. Všetko bolo rýchle, neprehľadné ale všetci sa bavili. A o to hlavne išlo… Útoky sa striedali s obranou.

Zhrňme si to

Akcia u mňa splnila všetky očakávania. Okrem toho, že sme sa stretli s našimi kamarátmi a spolubojovníkmi z iných častí Slovenska, urobili sme si aj dobrý tímový teambuilding. Na tejto akcii som si výborne zabojoval a užil si dosť MilSim misií. V rámci larpu som si okúsil vyjednávanie so starostom dediny či veľvyslancom. Darovanie niektorých prebytočných orgánov môjho tela v dedinskej nemocnici výmenou za medi kit bola naozaj zábava. Aj krčmár mal dostatok alkoholických nápojov rôzneho druhu na obnovu stratenej krvi. Len škoda, že všetko bolo sladké ako skazený lekvár. Úžasné boli aj zdravotníčky štýlovo nahodené, ktoré vás boli ochotné ošetriť priamo v boji a za odmenu, že ste to absolvovali, ste od nich dostali sladkú odmenu v podobe mentolového cukríka. Topkou pre mňa bolo veštenie z kariet uprostred misie, kde mi cigánočka vyveštila rýchlu smrť. A len čo som od nej urobil tri metre k svojim, dostal som zásah do hlavy.

Red Problém je snáď jediná akcia na Slovensku, ktorá počas nočných bojových misií povinne vyžaduje (podľa  pravidiel akcie ) airsoft tracer (svietiace strelivo) alebo ak ho nemáte, musíte počas streľby svietiť alebo blikať stroboskopom.  I keď je to zaujímavé zlepšenie pocitu z nočnej hry, toto všetko vám aj tak nepomôže proti kvalitnému nočáku. Takže v nočných misiách si užili hlavne chalani s nočákmi alebo termovíziou.

V každom prípade, nočné akcie boli zaujímavé a ten, kto sa rozhodol sa na nich zúčastniť, iste neľutoval. Zvyšok hráčov sa zabávalo ako už tradične utužovaním vzťahov na off zone do skorého rána. A pravdu povediac, niektorí to riadne prehnali. Až tak, že tím RF nebol ráno na zahájenie ranných misií kompletný.

Akciu celkovo hodnotím kladne. Napriek tomu sa organizátori nevyhli určitým chybám, na ktoré sa sťažovali účastníci tejto vydarenej akcie..

Asi najväčšie sťažnosti alebo komentáre boli k drescodu, ktorý bol stanovený. Obe armády mali prísne kritériá. No obe ich porušovali, a tak sa často stávalo, že sa armády nevedeli rozoznať. To sa, samozrejme, dalo riešiť heslom alebo dohodnutým znakom. Ale slovenská mentalita nepustila, a tak som niekoľkokrát zažil fakt vulgárne hádky kvôli tomu. Raz až tak, že som sa potom osobne musel za hráčov (ktorých som nepoznal, ale hrali za našu armádu)  ospravedlniť, lebo mi konflikt prišiel fakt trápny. Cítil som sa nepríjemne. Teda použiť ostré slová kvôli takejto záležitosti…

Druhou najčastejšou sťažnosťou boli nezmyselné útoky na bázu súpera, na ktoré posielal generál niekoľko čiat naraz, tie sa, samozrejme, končili zmasakrovaním útočníkov. Nie kvôli ich nešikovnosti, ale práve kvôli tomu, že na báze nebolo zrejmé, kde je respawn a kde je organizátor. A tak, ak ste si mysleli, že je všetko čisté a vy môžete ukoristiť vlajku z brány,  spravidla sa spoza organizátora (stan, auto a pod) objavili dvaja alebo traja strelci, ktorí s prehľadom všetko čistili. Ak ste pálili na nich, zrazu bol krik, že to je proti pravidlám. Našťastie, v polovici akcie organizátor po hádkach, kedy bola alebo nebola vlajka regulárne  získaná, tieto misie ukončil.

Čo na akciu hovoria iní?

Chalani z tímu A.W.D. z Považskej Bystrice si hru užili. Zdôveril sa nám El Diablo: „Dnes som si zahral úplne úžasne. Akcia sa mi páči, boli sme tu aj minulý rok.“ Jeho pocity rozvinul spoluhráč Nightmare: „Akcia výborná, spokojnosť nadovšetko. Už sa teším na budúcoročnú hru. Možno by som však do budúcna trochu upravil dresscody a trochu vylepšil dodržiavanie pravidiel. Tiež niekedy viazla aj komunikácia cez vysielačky, čatári by si to mohli trochu upratať, lebo veľa ľudí nevie ani o tých signáloch. Ale inak tu bolo super.“

Nazara z čaty Bravo za stranu GDP sme zastihli v rozčarovanej nálade: „Chodíme na Red Problém už štyri roky a trochu nás mrzí, že scenár je vymyslený tak divne, že modrí nemajú šancu vyhrať. Vždy vyhrajú červení. Tohto roku sa mi nepáči aj to, že ak napríklad niekam prídeme, sme tam chvíľu. Buď nás vystrieľajú nepriatelia alebo nič neurobíme a vraciame sa naspäť. Príde nám to ako bezcieľne blúdenie.“

„Zahral som si dobre. Myslím si, že počas nočných akcií sa ukázalo, že pravidlo so svetlom je dobrá vec. V noci, keď sa to nepoužíva, niekto dokáže z metra pustiť dávku na extrémne malú vzdialenosť. No keď už má hráč svetlo, nečaká na malú vzdialenosť, dávku použije skôr. Keď na niekoho zasvieti na meter či dva, svetlo sa od neho ešte odrazí a hráč doňho nebude toľko šiť. Myslím si, že aj keď kvôli tomu vznikali hádky, stále to spraví viac úžitku ako škody,“ vyjadril sa aj hráč Phoenix, veliteľ za stranu GDP.

Herné zdravotníčky Patrícia a Diana si Red Problém tiež pochvaľovali. Patrícia sa vyjadrila, že: „Je to super, som tu ako Larpistka už druhý rok a veľmi sa mi to páči. Napríklad aj tieto uniformy sme si dali šiť špeciálne kvôli tejto akcii. Mojou úlohou je oživovať ranených počas boja. Výborne sa bavím popri tom.“ Diana ju nadšene doplnila: „Mne sa akcia veľmi páči, som tu prvý krát a rada prídem aj budúci rok, ak ma zavolajú.“

V priebehu akcie sme si odchytili aj Dušana z organizačného tímu. „Zabezpečovať takúto akciu je veľmi náročné, venujeme tomu vždy veľmi veľa voľného času. No na druhú stranu, nás to napĺňa. S tohtoročnou akciou som spokojný, vždy sa nájdu veci, ktoré treba vylepšovať, ale je to aj tým, že postupne naberáme skúsenosti, stále sa učíme. Mrzí ma akurát prístup niektorých hráčov, ktorí nedodržiavajú fair play. Tiež by sa nemuseli zbytočne hrotiť situácie, ktoré už sú aj tak dostatočne vyhrotené. No to už je vždy na samotných účastníkoch.“

Autor: Patrik Žitník

Foto: autor

P.S.  Ak sa vám tento článok páčil, kliknite na páči sa mi, aby ste na neho upozornili vašich priateľov na FB. 

Ďakujem

armytraining kurzy/zážitky a outdoor